Det råder unika tider inom svensk idrott. Tider som det kommer att pratas om under många år framöver. Det är tider vars konsekvenskedjor kan liknas vid ett långt dominospel som ingen ännu kan se slutet på. Många är de spelare, föreningar, anställda, fans och inte minst tränare som i dessa digra tider går runt med en stor oro över situationen och vad som ska bli av det hela. En del konsekvenser har redan nu skådats på olika håll i takt med att den ekonomiska snaran dras allt hårdare åt på många föreningar. Permitteringar och uppsägningar är en verklighet eller ett verkligt hot för många av landets tränare. Svenska Tränarföreningen vill därför i dessa tuffa tider erbjuda en hjälpande hand till de tränare som får ta ställning till tuffa erbjudanden och dystra faktum.

Håkan Sandberg, generalsekreterare för Svenska Tränarföreningen. Hur ser du på händelseutvecklingen för Sveriges tränare just nu?
– Först och främst. Det här är såklart mycket speciella och olyckliga omständigheter för alla inblandade. Vi ser framför oss att föreningarna nu hamnar i en situation där permitteringar och uppsägning av tränare är en verklighet. Vi hoppades såklart att det inte skulle komma till den punkten men i detta läge är det oundvikligt. Ekonmin är mycket ansträngd för många föreningar och vi vet ännu inte när den här krisen har blåst över.

Vad kan då Tränarföreningen göra för att hjälpa?
– Att bli av med jobbet är en svår omständighet som ingen önskar sig men här kan vi i Tränarföreningen finnas till hands som rådgivare och juridiskt bollplank för dem som olyckligt infinner sig i just en sådan situation. Hur gör jag? Vilka rättigheter har jag? Har uppsägningen gått rätt till?
– I tuffa situationer som dessa är det många gånger också mycket värt just bara att ha det där bollplanket. Någon att resonera med, utbyta tankar och idéer för att kunna synliggöra sina möjliga vägar framåt.

Om du som tränare ännu inte är medlem i Svenska Tränarföreningen, se till att bli medlem idag. I det svenska samhället såväl som i tränarkåren gäller devisen ”Starka tillsammans”.