”Som tränare står man ofta ensam” konstaterar Renée Slegers som under vintern hamnade i en avtalsmässigt besvärlig sits med numera nedlagda damlaget i LB07.

– Den hjälp jag fick från Håkan Sandberg och Tränarföreningen betydde mycket för mig i den här situationen.

Vem är Renée Slegers?
Renée Slegers tvingades till ett abrupt avslut på sin elitfotbollskarriär hösten 2016. Likt många fotbollsspelare före och efter henne var det en korsbandsskada som satte stopp för vidare spel. Hennes karriär har tagit henne till såväl landslagsspel med Nederländerna och ett EM i Sverige 2013. 2016 krönte hon karriären med ett SM-guld med Linköpings FC. Men extra oturligt och bittert blev avslutet på den spelande karriären med tanke på att hon var del av den generationen nederländska landslagsspelare som sommaren 2017 skulle komma att ta EM-guld på hemmaplan.

– Det var dubbla känslor på läktaren. Dels såklart en enorm glädje för framgången men det var tufft också att stå vid sidan och se på. Den här framgången har dock betytt väldigt mycket, inte minst för nederländarnas syn på damfotbollen.

Efter den aktiva karriären sadlade Renée om till att bli tränare. Ett inte självklart val enligt henne själv.

– Som spelare var jag väldigt inne i den rollen. Jag funderade aldrig så mycket på ledarskapet. Men Martin Sjögren i Linköping öppnade mina ögon för det. Ledarskapet har förändrats mycket senaste åren från det auktoritära ledarskapet jag växte upp med. Jag såg inte mig själv i det.

Men i det hamnade hon till slut och senaste åren har hon spenderat i LB07:s numera nedlagda satsning. I vintras höll inte ekonomin och LB07 valde att lägga ned damlaget som drogs med höga kostnader. Det är trots allt inte bara Corona-permitteringar som drabbar tränare runtom i landet. Renée Slegers hamnade redan före pandemins utbrott i denna avtalstvist med LB07 när deras damlag skulle läggas ned.

– Det uppstod en väldigt märklig situation. Jag gick från att ena dagen vara tränare till nästa dag inte ha mitt jobb kvar. Samma för spelarna. Plötsligt fanns det inget lag längre. För mig var det också en svår situation. Jag hade 1+1 år kvar på mitt avtal och jag visste inte hur jag skulle hantera eller göra i den här situationen. Så jag kontaktade Tränarföreningen.

Generalsekreterare Håkan Sandberg ryckte in och coachade Renée i förhandlingarna med LB07 och hjälpte henne klargöra vilka rättigheter en tränare har i en avtalstvist.

– Håkan hjälpte mig med allt möjligt. Hur skriver man kontrakt? Vad gäller när man inte kommer överens? Vad ska ett kontrakt innehålla? Vad är rimligt och realistiskt att begära? Han hjälpte mig i förhandlingen med klubben och jag kunde ringa honom när som helst.

Renée Slegers och LB07 har nått en överenskommelse och Renée är nu fri att söka nya uppdrag. Tills vidare är det dock fullt fokus på PRO-utbildningen. ”Men sen får vi se vad som händer!”

Fokus ligger på att hitta en ny utvecklande miljö med bra människor och en förening som vet vad den vill och vart den ska.

Vi från Tränarföreningen önskar Renée,
Lycka till!