L-O Mattsson har en lång och imponerande tränarkarriär bakom sig.

Köla-sonen har en över 30 år lång tränarkarriär som bland annat har innehållit cupguld med Degerfors, allsvenskt avancemang med Ljungskile (utsedd till årets tränare samma år tack vare det), och en imponerande resa med Sierra Leone som under L-O Mattssons ledning tog sig från plats 123 på världsrankingen till plats 57 på två år.

Men karriären har också haft sina baksidor – knivar i ryggen, motarbetad av ett helt förbund, skilsmässa och hjärtinfarkt. Mattssons liv som fotbollstränare har med andra ord bjudit på det mesta.

I augusti släpper Mattsson en självbiografi, ”Mitt liv som fotbollstränare” – en 181 sidor lång berättelse om en lång och imponerande tränarkarriär, och hur det är att vara fotbollstränare och allt som hör därtill.

– Jag vill dela med mig av det jag har varit med om. Det har blivit en hel del klubbar genom åren och jag vill tro att folk är intresserade av att höra om de med och motgångar man stött på – om knivar man fått i ryggen och andra saker som kanske vanligtvis inte kommer upp till ytan. Det kommer inte sparas på någonting.

Han fortsätter:

– Yngre kollegor hoppas jag ska kunna finna hjälp i boken. Om kriser och motgångar som man måste lyckas hantera som tränare. Det är inte uppåt hela tiden och stundtals är det en rätt så rå tillvaro att vara fotbollstränare, inte bara psykiskt utan även fysiskt och relationsmässigt. Det tar upp tid att vara tränare och det kan tära på relationen med familj och vänner.

1999 fick L-O Mattsson själv känna på hur det är när mängden jobb påverkar hälsan. Då drabbades han av en hjärtinfarkt under en period där han hade inte mindre än fyra olika jobb på svenska fotbollsförbundet och jobbet var konstant närvarande.

– Det sliter på en och ibland tar det över alldeles för mycket. Det blir bara jobb och då glömmer man allt det andra som livet har att erbjuda. Jag skiljdes från min före detta fru 2018. Det var ofta så att jag kom hem från träningarna och var helt slut och inte tog till vara på relationen riktigt. Jag är väldigt öppenhjärtig med det i boken och hoppas kunna hjälpa unga tränare att reflektera över hur värt det faktiskt är att lägga ner den tiden man gör.

Dessutom berättar han om hur Tränarföreningen stöttat under den långa karriären, med allt från juridisk och ekonomisk hjälp, där Mattsson varit medlem sedan 1986.

– Att ha stöttning under sin karriär är viktigt och jag fick det tidigt genom Tränarföreningen. Jag minns framförallt ett tillfälle när jag vann Svenska cupen med Degerfors, för att sedan en månad efteråt få sparken. Då kom Tränarföreningen in och stöttade ekonomiskt, och det kändes väldigt tryggt. Dessutom utformade de kontrakt som skulle vara oss tränare till gagn när vi kom till en ny klubb. Det var kontrakt som var tillfredsställande för oss tränare – annars var det lätt att klubbarna bara rafsade ihop något som inte tog hänsyn till tränarna.

Varför är Tränarföreningen viktig för svenska fotbollstränare?

– Framförallt för att man kan hjälpa och utbyta kunskap med varandra. En sådan sak som de webbinarier som Tränarföreningen anordnar är jätteviktigt för tränare runtom i landet. I Norge där jag har varit verksam är samarbetet mellan idrotten väldigt tätt på ett annat sätt än i Sverige, och där tar man kunskap av varandra på ett sätt som gynnar alla.

Det är runt två månader kvar tills boken släpps för allmänheten. Men de som jobbat med boken och läst den säger att det inte går att sluta läsa, konstaterar Mattsson.

– Jag hoppas det finns mycket intressant i boken. Det är en spänd väntan tills boken släpps, men både tränarkollegor, gamla spelare man haft och journalister har förbeställt boken så jag hoppas den ska tas väl emot.

Spänd på att läsa mer om L-O Mattssons imponerande karriär? Då kan du förbeställa boken för 300:- (plus eventuell frakt) genom att höra av dig till bestallning.mattsson@gmail.com eller 0703034222. Men se till att hugga ett exemplar snabbt – boken trycks i begränsad upplaga. Här är en liten försmak om vad som väntar i boken: